Joe Hill - Vánoční říše

čtvrtek 20. listopadu 2014

Victoria McQueenová mala odjakživa zvláštnu schopnosť - dokázala nájsť stratené veci i odpovede na otázky, na ktoré sa nedá odpovedať. Občas jazdievala na bicykli k polorozpadnutému krytému mostu, ktorý ju behom chvíle odniesol kamkoľvek si priala - na iné miesto v Massachusetts alebo v celej Amerike. Jedného dňa ale Viky stretla Charlesa Manxa, ktorý má zvláštnu slabosť pre deti. Vlastní starý Rolls-Royxe s poznávacou značkou NOS4A2, v ktorom vás po tajných cestách odvezie na to najúžasnejšie ale tiež na najdesivejšie ihrisko, aké ste kedy videli. Viky, jediné dieťa, ktorému sa podarilo z Manxových spárov uniknúť, je teraz dospelá a snaží sa na prežité hrôzy zabudnúť. Netuší ale, že Manx na ňu nikdy nezabudol - a čo horšie, vybral si nového spolujazdcu na cestu do pekla: Vicktoriina malého syna.

,,Čo by ste urobili pre celoživotnú vstupenku na miesto, kde je každý večer Štedrý a zákon zakazuje byť nešťastný ?!?"

Túto knihu som mala v pláne recenzovať až vo vianočnom období, predsa len tá vianočná tematika sa tiahne celou knihou. Ale zapojila som sa do projektu Mesačného párovania u Vendey a môj parťák Blančitos mi na mesiac november vybrala práve túto knihu.

Priznám sa, že kým som na Vánoční ríši náhodou minulý rok nenarazila, ani som netušila, že Stephen King má syna. Pre tých, ktorí sa s touto informáciou stretávajú prvýkrát, áno, je to tak, Joe Hill je syn slávneho hororového kráľa, Stephena Kinga. Je vidno, že jablko nepadlo ďaleko od stromu, Joe Hill tiež píše horory. Dokážem si predstaviť, že pre Joa Hilla musí byť ťažké vymaniť sa z tieňa svojho slávneho otca a tak som sa rozhodla bez akýchkoľkvek predsudkov, urobiť si svoj vlastný názor.

Pri prečítaní prvých informácií o knihe na jej chrbte, som nevedela, čo mám od knihy čakať. Najprv som mala pocit, že to bude nejaká vianočná rozprávka s fantasy prvkami, ale keď som vzala do úvahy,že autorom je Joe Hill, došlo mi, že to asi nebude tak.

 Predstavte si svet, kde sú každý deň Vianoce, hrajú tam koledy, je tam celý rok sneh, ozdobený vianočný stromček a zo všetkého dýcha pravá vianočná atmosféra, Páčilo by sa vám to, že? Veď komu nie. Ale prvý pohľad môže klamať a z Vianočná ríša sa môže zmeniť na niečo úplne iné.
Ešte si pamätám tie doby, keď som sa ako dieťa nevedela dočkať Vianoc, bola to pre mňa najkrajšia časť roka, dokonca som si škrtala dni v kalendári a počítala koľkokrát sa ešte vyspím. Joe Hill zobral túto detskú predstavu Vianoc a pretvoril ju do hororu.
S hlavnou postavou Vicky McQueenovou sa prvýkrát stretávame ako dieťom, prežívame s ňou všetky dôležité udalosti jej života. Postupne sledujeme ako dospieva, má dieťa a muža. A zažívame s ňou všetky negatívne a nepríjemné veci v jej živote. Všetky tieto udalosti sa nejakým spôsobom prejavili na jej osobnosti. Páčilo sa mi, že hlavná postava nie je dokonalá. Vicky by som najradšej niekedy prefackala za jej správanie, ale dodávalo to knihe punc reality a ja som si ju obľúbila a veľmi jej držala palce. Veď ktorá žena by nedržala palce postave, ktorej unesú syna?
,,Čo sa stalo s mostom oci? Počul som, že sa ho nejaký blbec pokúsil prejsť autom a prepadol sa. Zabil sa a strhol i skoro celý most. Zvyšok potom nechali zdemolovať. Preto som povedal, že tam nesmieš chodiť. Mali ho strhnúť už pred dvadsiatimi rokmi" 

Tak si to predstavte, ste dieťa a zistíte, že máte schopnosť pomocou bicykla a tajomného mostu(zrúteného) sa dostať kamkoľvek si prajete, Vďaka tomu môžete pomôcť ľudom vyriešiť záhady stratených vecí. Keď ste dieťa príde vám to normálne, ale ako dospievate, tak sa dostávate do konfliktu so samou sebou, pretože neviete, či sú to len vaše predstavy, alebo realita. Na realitu je to predsa len trochu bláznivé. Až sa jedného dňa stretnete s Charliem Maxom a všetko sa obráti hore nohami.
V tomto prípade môžeme použiť známe slovenské porekadlo ,,Aký otec, taký syn." Kniha je skvelo napísaná. Je pútavá, plná akcie, dejových zvratov a záhad. Autorovi sa podarilo vytvoriť mrazivú atmosféru typickú pre horory, až som sa pri čítaní tejto knihy bála v noci cestou z práce domov. Tak som ju radšej čítala cez deň, pre istotu.
 Dej nie je komplikovaný,je priamočiary, so striedaním dvoch dejových línií. S postavami sa zoznámime hneď a vôbec v nich nemáme chaos. Celou knihou prestupuje predstava Vianoc a boj medzi predstavami a realitou, ktorý hlavná postava veľmi dlho rieši. Je blázon ona, alebo tí druhí ?
,,Všetci žijú v dvoch svetoch. Existuje skutočný svet so svojimi otravnymi faktami a pravidlami. V skutočnom svete sú niektoré veci pravdivé a niektoré nie. Väčšinou je skutočný svet na prd. Ale každý tiež žije v svete vnútri svojej hlavy. Emócie sú skutočné ako gravitácia. Sny majú rovnakú silu ako história."

Tak ak máte chuť na knihu s netradičným spojením Vianoc a hororu (ja viem na prvý pohľad to znie fakt zvláštne) a nenecháte sa odradiť hrúbkou knihy (670 strán) určite siahnite po Vianočnej ríši a nebudete sklamaní.


Hodnotenie:80%

Nakladateľstvo: Dobrovský (2013)
Originál: NOS4A2 (2013)
Počet strán: 670

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.