Re - reading Zaklínača

středa 29. dubna 2015


Nedávno sa mi konečne dostala do rúk posledná kniha od Andrzeja Sapkowskeho s názvom Bouřková sezóna. Jej recenziu som nedávno uverejnila na blogu.
Je to ďalšia kniha zo sveta jeho najznámejšej postavy, zaklínača Geralta z Rivie. Pri jej čítaní som si uvedomila, ako celú zaklínačskú ságu milujem a dostala som chuť prečítať si ju znova. Tak som sa rozhodla, že usporiadam re-reaging (pre niektorých prípadne first reading) celej ságy a dáme si to spoločne, čo vy na to? 



Tých kníh nie je málo, ale tí, čo to čítali vedia, že sú skvelé. Sapkowski vytvoril úžasný svet so skvelými postavami a pútavým dejom. Je to temnejšia fantasy plná intrík, netvorov, bojov, ale aj lásky a sklamaní. A hlavne je to plné dobrodružstiev. Dobrodružstiev, ktoré budete prežívať na vlastnej koži, obhrýzať si nechty pri boji s príšerami a netvormi, ale aj ľuďmi, ktorí sú koľkorát omnoho horší. Páči sa mi, že sa pri tvorbe tejto akčnej fantasy nechal Sapkowski inšpirovať slovanskou mytológiou. A doteraz ma neprestáva udivovať ako dokázal vymyslieť taký komplexný svet do jeho najmenších detailov. Takže toľko stručne k lákačke :) Nechajte sa vtiahnuť a ak ste ako ja, tak budete dúfať, že to nikdy neskončí.



Andrzej Sapkowski prvýkrát priviedol na svetlo sveta Geralta z Rivie v roku 1986, kedy sa v časopise Fantastyka účastnil v súťaži s poviedkou Wiedzmin. Získal za ňu tretie miesto. Povzbudený úspechom pokračoval v písaní poviedok s touto ústrednou postavou a prinášal postupne ďalšie príbehy. Vďaka popularite, ktorú Zaklínač získal nadviazal na poviedky sériou 5 románov, ktoré spolu s poviedkami tvoria kompletnú Ságu o Zaklínačovi.


Sága o Zaklínačovi

V Česku boli vydané najprv tri pôvodné poviedkové zbierky: Stříbrný meč (1992), Věčný oheň (1993) a Meč osudu (1993). 
Poviedky zo zbierky Stříbrný meč boli neskôr doplnené o ďalšie poviedky v chronologickom poradí a vydané pod názvom Poslední přáni. Poviedky zo zbierok Věčný oheň a Meč osudu boli znovu vydané v jednej poviedkovej zbierke s názvom Meč osudu a bola k nim doplnená ešte jedna bonusová poviedka, ktorá je ale mimo príbehovú líniu.
Nasledujúcich 5 románov Krev elfů, Čas opovržení, Křest ohněm, Věž vlaštovky a Paní jezera dopĺňa ešte minulý rok vydaná Bouřková sezóna, ktorá sa ale chronologicky odohráva ešte pred poviedkou Zaklínač.

Keďže berieme do úvahy, že všetky poviedky z pôvodných poviedkových zbierok sa nachádzajú aj v nových, Sága o Zaklínačovi vyzerá nasledovne:

  • Poslední přání (poviedky Cesta z níž není návratu, Hlas rozumu, Zaklínač, Zrnko pravdy, Menší zlo, Otázka ceny, Konec světa, Poslední přání)
  • Meč osudu ( poviedky Hranice možností, Střípek ledu, Věčný oheň, Trošku se obětovať, Meč osudu, Něco víc, Něco končí, něco začíná)
  • Krev elfů
  • Čas opovržení
  • Křest ohněm
  • Věž vlaštovky
  • Paní jezera

Nikoho do ničoho nenútim, môžete si prečítať len poviedky, ak vás tie bavia viac, alebo len romány, môžete si prečítať všetko. Je to len a len na vás. Ja osobne si to prečítam všetko pekne postupne.
Keďže je tých kníh dokopy 7 rozhodla som sa pre dlhšiu dobu re-readingu, aby sme mali dostatok času si to všetko poriadne vychutnať. Počítala som to a dokopy je to 2594 strán (snáď týmto číslom nikoho neodradím), čo vôbec nie je málo, ale za tie štyri mesiace sa to dá krásne pohodovo stihnúť.

Rozhodla som, že na spríjemnenie celého re-readingu napíšem pár tematických článkov zo zaklínačskej ságy a medzi nimi pripravujem aj samotný beštiár, ktorý budem pravidelne aktualizovať ako budem postupovať knihami. Bude to stručný prehľad príšer a netvorov, ktoré sa budú vyskytovať v deji, pre vašu lepšiu predstavivosť. Sama si občas niečo vyhľadávam, tak som sa rozhodla zhrnúť to na jednom mieste.

Na konci by som si ale rada od vás milých zúčastnených prečítala nejaký záverečný článok o Zaklínačovi. Nemusí to byť dlhé a môžete tam napísať, čo len chcete. Prečo máte radi Zaklínača a prečo ste sa rozhodli prečítať si ho znovu. Čo sa vám na ňom páčí, nepáči, aký je váš vzťah k nemu, obľúbená postava, alebo naopak tá, čo vám vadí zo všetkých najviac. Či ste si pri tomto ďalšom čítaní všimli niečoho, čo ste si doteraz neuvedomili. Tí čo hrali hru, prípadne videli seriál (ja nepatrím ani do jednej skupiny) môžu spomenúť nejaké porovnanie voči knihám. Kľudne môžete napísať recenzie, prípadne minirecenzie na každú z kníh. Je to len na vás.

Na vaše články sa teším a každého, kto mi pošle odkaz na svoj článok zaradím do súťaže o nejakú peknú zaklínačskú odmenu :)

Odkazy na vaše články potom s vaším dovolením uverejním aj u seba na blogu. Pre prípad, že sa chce zúčastniť niekto, kto blog nemá, ale aj tak by chcel svoj záverečný článok zverejniť, stačí mi poslať e-mail (cwrcekk@gmail.com) a ja ho uverejním tu.

Všetkých vás ktorí budú s nami čítať by som poprosila o zapísanie adresy blogu (prípadne mena) a emailu do komentárov pod článok, nech mám o vás prehľad.

Taktiež by som vás poprosila o umiestnenie ikonky re-readingu Zaklínača (s prípadným prelinkovaním na tento článok), ktorú som vytvorila, aby vaši čitatelia videli, na čo sa môžu tešiť, prípadne aby sa mohli tiež zapojiť.

Tak to je snáď všetko a na nič som nezabudla.

Prajem príjemné čítanie a teším sa na vaše články.


Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.