Silný grécky príbeh

středa 25. listopadu 2015

Knihu Mandolína kapitána Corelliho, ktorú napisal Louis de Bernierés pozná nejeden z nás. Či už je to tým, že ju čítal, videl film, alebo o nej počul. Dá sa povedať, že je to jedna z kníh zaradená medzi knižné klasiky. Ja som o tejto knihe vedela už dlhšiu dobu, občas som niekde narazila na nejaké informácie o nej, či už v nejakých knižných diskusiách, prípadne článkoch typu ....knihy, ktoré musíte prečítať, kým zomriete a tak. Názov mi bol povedomý, to bolo tak všetko. Nevedela som o čom je presne príbeh a na rozdiel od väčšiny som nikdy nevidela film (čo sa nakoniec ukázalo ako veľké plus). Tak som sa to rozhodla napraviť a jeden knižný rest vymazať.
Je to príbeh odohrávajúci sa na gréckej Kefalónii, najväčšom ostrove ležiacom v Iónskom mori. Ostrov, a hlavne jeho obyvatelia, si toho zažil fakt veľa. Či už kvôli ľudskej zlobe alebo pôsobením prírodných živlov. Prostredníctvom príbehu sledujeme rodinu doktora Jannise, ktorý žije len so svojou dcérou Pellagiou. Doktor pracuje na zostavení dejín ostrova a pritom pomáha miestnym obyvateľom so zdravotnými problémami. Pellagia sa stará o domácnosť a otca a vďaka výchove je inteligentná a má na všetko vlastný názor, určite to nie je typická žena tej doby. Na ostrov sa dostávame v dobe druhej svetovej vojny, kedy prebieha talianska okupácia a na ostrov prichádzajú talianski vojaci. Žijú v domácnostiach miestnych a tak do rodiny doktora a jeho dcéry prichádza kapitán Corelli. Hoci ide o nepriateľa, Pellagia a kapitán nájdu v sebe zaľúbenie, ktorému sa obaja zo začiatku bránia. Láska je ako vždy silnejšia. Sme ale uprostred vojny a mračná nad Kefalóniou sa zase zaťahujú a vojna si vyberá svoju daň na všetkých.


Hneď na začiatku musím zdôrazniť, že ide o vynikajúcu knihu. Jedna z najlepších kníh, aké som kedy čitala. Zamilovala som si tento príbeh a po prečítaní poslednej stránky som neverila vlastným očiam, že už je koniec. Nechcela som aby prišiel a vôbec by mi nevadilo, keby ešte chvíľu pokračoval.

Kefalónia, grécky ostrov, ktorý si toho vytrpel fakt veľa či už ľudským, alebo prírodným pričinením a jeho obyvatelia, ktorí od nepamäti bojujú so životom ako najlepšie vedia. Ide o silné ľudské charaktery a neopakovateľné príbehy. Priateľstvo, láska, sklamanie, snaha o hľadanie samých seba ale aj snaha o ochranu tých najbližších. Život, ktorý každému nadelí podľa určitého, nám neznámeho merítka a v každom na povrch vypláva to, čo v jeho povahe prevažuje. U niekoho je to dobré, u iných naopak to zlé.
Bolo to krásne, vtipné, ironické, zábavné, ale aj vážne a drsné. Bolo tam všetko v takej dobrej kombinácii, že sa som veľmi rada, že som po tejto knižnej klasike siahla až teraz. Trochu staršia a múdrejšia a náležite som si ju vychutnala.
Kniha má trochu pomalší rozjazd, čo by niekoho mohlo odradiť, ale dáva tušiť už na začiatku veľmi kvalitný príbeh. Nikam sa neponáhľa, ale pomaličky nás vťahuje, až nás nepustí. Postupne nás zoznamuje s politickou situáciou a prostredím. Predstavuje nám jednu postavu za druhou, a necháva na nás koho si obľúbime a koho nie. 

Nie je to jednoduché, pekné čítanie. Je to drsná kniha, na nič sa nehrá a nájdeme v nej veľa realistických opisov vojny, zabíjania, drastických praktík. Musím priznať, že mi pri niektorých scénach nebolo dvakrát najlepšie. Obsahuje ale veľmi silný príbeh. Ukazuje nám ako hlboko ľudia musia siahnuť, keď príde to najhoršie. A že ľudia sú veľmi silní, silnejší, ako si uvedomujú. Že láska sa vyskytuje medzi nepriateľmi rovnako často ako medzi priateľmi bez rozdielu na to, či je mier alebo vojna. A že nezáleží na tom, na akej strane stojíme, ale v čo veríme a či v nás ostal aspoň kúsok ľudskosti. Je to jedna z kníh, ktorá mi bude ešte dlho rezonovať v hlave, srdci a duši.
Kto ju ešte nečítal, prečítajte si ju. Je úžasná. Ale urobte si na ňu čas, pomaličky vychutnávajte, sústreďte sa a nikam sa neponáhľajte. Toto nie je kniha na jeden večer. Zaslúži si vašu plnú pozornosť a ona sa vám odvďačí.



Hodnotenie: 100%

Názov: Mandolína kapitána Corelliho (2000, 2015)
Autor: Louis de Berniéres
Originál: Captain Corelli´s Mandoline (1994)
Vydalo: Nakladatelství Plus
Počet strán: 444


Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.