Ako si Disney s Kafkom urobili výlet do Fínska a vznikol Sojčák

neděle 15. května 2016

Občas si knihu nevyberiete, ale máte pocit, že si skôr ona vybrala Vás. Stalo sa Vám to niekedy? Pretože presne takto to bolo so mnou a komiksom (či vizuálnou knihou?) z Fínska, Sojčákom. Ide o debutový fínsky komiks páru Laury a Jaaka Ahonen. Pri písaní článku o májových knižných novinkách mi padol do oka a ja som vedela, že túto knihu proste musím mať. A absolútne mi nezáležalo na tom, že komiksy nevyhľadávam a nečítam. Sojčák mi proste uhranul. A tak som si ho na Svete knihy kúpila podporená ešte pánom z Arga, ktorý ho vychvaľoval do nebies. Skvelá, úžasná, neobyčajná novinka. Bolo rozhodnuté. A urobila som dobre, pretože Sojčák je fakt boží.

Malý Sojčák je vtáčik, ktorý žije vo veľkom dome sám so svojou matkou, o ktorú sa stará. Nevie, čo je vonka, nikdy tam nebol. Je kompletne izolovaný v dome so zabednenými oknami. Chcel by vedieť, čo je vonku, ale má strach z veľkých vtákov, pred ktorými ho varovala matka. Viac Vám nechcem prezrádzať, pri čítaní tohto diela na všetko prídete veľmi rýchlo sami. Nejde o veľmi komplikovaný príbeh, je to nakreslené fakt veľmi dobre. Občas som sa síce musela vrátiť o obrázok, či dva, aby som si overila, či som všetko pochopila správne, ale oceňujem kvalitné spracovanie. A práve vďaka nemu sa tento fínsky komiks dostal do najužšieho výberu Eisnerovej ceny za rok 2015. Ide o prestížne ocenenie, ktoré sa udeľuje vo svete komiksu, niekedy býva označovaná ako komiksový Oscar.


Ak sa rozhodnete si Sojčáka prečítať, určite nepodceňte tú správnu atmosféru pri čítaní. Aby ste si ho maximálne vychutnali a hlavne aby mal ten myslený účinok, urobte to ako ja. Vedela som, že je Sojčák trochu pochmúrny, to pochopíte po prvom nahliadnutí do knihy. A tak som si ho zobrala na prečítanie v noci, len pri slabom osvetlení. V byte bolo ticho, všetci už spali a ja som sa normálne bála. Pri komikse. Otáčala som jednu stránku za druhou a cítila som sa stále stiesnenejšie. Cítila som napätie a drámu celého príbehu. Pretože Sojčák je komiks pre dospelých a môžeme ho označiť ako existenciálny horor, ktorý na Vás silno zapôsobí. Nie je to dlhé čítanie, čo mi ku koncu prišlo až trochu ľúto. Ja sama som ho mala prelúskaný za približne 15 minút, ale poviem Vám ten pocit úzkosti a stiesnenia ešte chvíľu vo mne pretrval.

Nádherné ilustrácie, skvelý príbeh a hororová atmosféra spôsobí, že Vám Sojčák proste zalezie pod kožu a uhranie Vás. A nebojte sa po ňom siahnuť, aj keď komiksy nečítate. Ja som tak urobila a výsledkom je nadšenie a radosť, že túto knihu mám doma vo svojej knihovničke a môžem sa k nej kedykoľvek vrátiť. Ale nezabudnite na vytvorenie vhodných podmienok na čítanie. Ideálne večer, prípadne v noci, v tichu, sami sa ponorte do príbehu, ktorý aj s minimálnym množstvom slov Vás proste pohltí. A verte, že to, čo Vám sľubuje anotácia, je pravda. O tejto modernej rozprávke pre dospelých budete premýšľať ešte dlho po jej prečítaní. Osobne overené.






Hodnotenie: 95%

Autor: Jaakko Ahonen
Názov:Sojčák
Originál: Pikku Nähri
Vydal: Nakladatelství Argo
Počet strán: 126

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.