Dvanásť osudov v inteligentnom románe (hlavne) pre ženy

sobota 25. června 2016

Bábovky, kniha Radky Třeštíkovej, mala podľa môjho názoru, veľkú mediálnu propagáciu. Kniha sa aj vďaka nej veľmi rýchlo vypredala a čakalo sa na dotlač. Bola som jedna z tých, ktorá sa rozhodla až neskôr, že si Bábovky chce prečítať a musela som si na ňu chvíľku počkať. Vždy, keď je nejaká kniha takto mediálne propagovaná, tak ma to núti zamyslieť sa nad jej oprávnenosťou. Ide naozaj o také kvalitné dielo, alebo je všetko len výsledkom schopných marketingových kúzelníkov? Všetci sme sa už niekedy presvedčili o tom, že nie každý propagovaný titul, je nutne aj kvalitný. Naposledny som sa takto sklamala knihou Dívka ve vlaku. Čakala som kvalitný thriller a dostala som povrchový príbeh s neskutočne otravnou hlavnou postavou. A tak som odvtedy opatrnejšia, čo sa bestsellerov týka. A určite nie som jediná. Takže ako u mňa nakoniec Bábovky dopadli?



Bábovky obsahujú príbehy dvanástich žien vo forme samostatných poviedok, ktorých osudy spolu zdanlivo nesúvisia, ale nie je tomu tak. Sú navzájom prepojené. Hlavným motívom, ako nám už napovedá názov knihy je motív bábovky, ktorý nájdeme v každej z dvanástich poviedok. Každá žena má svoj osud, príbeh, trápenia, život, ktorý sa snaží žiť ako najlepšie vie. Nehovorím, že ide o čisto ženský román, ale už len tým, že hlavnými postavami sú ženy, autorka dáva tušiť cieľovú skupinu. Ženy sa proste najlepšie vcítia do kože iných žien. A tak sa tu stretneme so ženou, ktorá je milenka ženatého chlapa, s jeho tehotnou podvádzanou manželkou, s dobrovoľnou babičkou, matkou, dcérou či šéfkou. Príbehy zahrňujú široké spektrum rôznych žien a je veľká pravdepodobnosť, že sa v nejakej z postáv viac či menej uvidíte.


Toto bola moja prvá kniha Radky Třeštíkovej, ktorú som čítala a musím uznať, že má vynikajúci štýl písania, psychologické vykreslenie charakterov a celkovú stavbu príbehu. Z knihy je cítiť, že to mala celé do detailov premyslené a postupne splietala mozaiku osudov žien do jedného príbehu so zaujímavým záverom. Radka vie, čo na jej čitateľky platí a dala im to, po čom dnešné ženy túžia. Inteligentný román o ženách pre ženy. Bábovky nie sú žiadna presladená romantika. Je vidieť, že súčasní autori konečne pochopili, že inteligentné ženy vyžadujú inteligentnú literatúru. Preč je doba červenej knižnice, kedy hlavnými postavami boli nádherné dokonalé ženy, ktoré čakali na princa na bielom koni, ktorý ich zachráni. Dnešné čítateľky vyžadujú silné ženské postavy, ktoré ale nie sú dokonalé a tiež robia chyby. Postavy s ktorými sú schopné sa ztotožniť a sú viac či menej ako oni. A presne toto im Radka Třeštíková dala. 
Nečakajte ale ľahké oddychové čítanie. Celková atmosféra knihy je trochu ponurá, čo je spôsobené tým, že autorka nič neidealizuje, ale píše o reálnych problémoch reálnych žien.  Je to kniha plná emócií a na jej stránkach narazíte na túžbu, lásku, nenávisť, bolesť, sklamanie i zúfalstvo. A pri čítaní si uvedomíte, že každá minca má dve strany a občas pohľad z jednej strany je veľmi subjektívny. Vzťahy a problémy je dôležité vnímať s odstupom ako jeden celok, pretože nikdy nevieme, aké má ten druhý človek pohnútky pre svoje konanie. Nikdy nie je dobré niekoho rýchlo odsúdiť len na základe subjektívnej informácie či dojmu. A to je pre mňa to najdôležitejšie posolstvo celej knihy.
Jediné, čo by som mohla príbehu vytknúť je, že smerom k záveru knihy som bola trochu stratená v postavách a ich vzájomných vzťahoch. Mohlo to byť ale spôsobené tým, že pre mňa bola kniha neskutočne pútavá a tak som ju doslova hltala. Preto som sa ku koncu v niektorých menách trochu strácala. Nie je to ale nič, čo sa nedá vyriešiť otočením pár stránok dozadu.

Dnešnú recenziu si dovolím ukončiť slovami samotnej autorky z jej facebookovej stránky, v prípade, že ešte stále váhate, či po Bábovkách siahnuť.
,,Nečtěte bábovky, pokud nemáte náladu na příběh o dvanácti ženách, nečtěte je ani tehdy, pokud jsem vám jako člověk prostě nesympatická, nečtěte je, pokud je vám protivná už anotace nebo první strana, nečtěte je, pokud nemáte rádi dlouhá souvětí, vztahové propletence a ironii, nečtěte je, pokud vás otravuje povídání o pocitech, pokud nevěříte na náhody a nejste ochotni přistoupit na nadsázku, nečtěte je jenom proto, že se o nich někde píše a válcuje vás případná reklama. Čtěte to, co vás baví a nebojte se odkládat knihy, které jste vzali do ruky "omylem", není to vždycky chyba autora, ale občas i čtenáře. Život je krátkej a všichni si můžem vybrat, tak vybírejte správně, rozhodně je z čeho". 



Hodnotenie: 90%

Autor: Radka Třeštíková
Názov: Bábovky (2016)
Vydalo: Nakladatelství Motto
Počet strán: 328

Za poskytnutie knihy k recenzii ďakujem internetovému knihkupectví Martinus.

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.