Máj v knihách

středa 1. června 2016

Mesiac ubehol ako voda (ten čas fakt neskutočne letí) a ja som tu s ďalším článkom z pravidelnej mesačnej rubriky Mesiac v knihách. Ako vždy sa Vám idem pochváliť, čo zaujímavého som v máji prečítala, ako sa mi to páčilo a pokúsim sa Vás inšpirovať. Neviem ako to máte Vy, ale ja tých správnych knižných inšpirácií nemám nikdy dosť, len už potom to mám horšie s časom. Ale to je bohužiaľ údel knihomoľa.

Jaakko Ahonen - Sojčák


Občas si knihu nevyberiete, ale máte pocit, že si skôr ona vybrala Vás. A takto nejak to bolo so mnou a komiksom (či vizuálnou knihou?) z Fínska, Sojčákom. Pri písaní článku o májových knižných novinkách mi padol do oka a ja som vedela, že túto knihu proste musím mať. A absolútne mi nezáležalo na tom, že komiksy nevyhľadávam a nečítam. Sojčák mi proste uhranul. A tak som si ho na Svete knihy kúpila podporená ešte pánom z Arga, ktorý ho vychvaľoval do nebies. Skvelá, úžasná, neobyčajná novinka. Bolo rozhodnuté. A urobila som dobre, pretože Sojčák je fakt boží. 

Malý Sojčák je vták, ktorý žije vo veľkom dome sám so svojou matkou, o ktorú sa stará. Nevie, čo je vonka, nikdy tam nebol. Je kompletne izolovaný v dome so zabednenými oknami. Chcel by vedieť, čo je vonku, ale má strach a...viac Vám nepoviem, aby som Vám nič neprezradila. Radšej si ho prečítajte. A urobte to ako ja. Vedela som, že je Sojčák trochu pochmúrny, to pochopíte po prvom nahliadnutí do knihy. A tak som si ho zobrala na prečítanie v noci, len pri slabom osvetlení, v byte bolo ticho, všetci už spali a ja som sa normálne bála. Pri komikse. Otáčala som jednu stránku za druhou a cítila som sa stále stiesnenejšie. Cítila som napätie a tú drámu celého príbehu. Pretože Sojčák je vlasne komiks (či vizuálna kniha) pre dospelých a hlavne je to horor, ktorý si najlepšie vychutnáte, ak si vytvoríte tú správnu atmosféru. Nádherné ilustrácie, desivý príbeh. Nie je to dlhé čítanie, ja sama som ho mala prelúskaný za približne 15 minút, ale poviem Vám ten pocit úzkosti a stiesnenia ešte chvíľu vo mne pretrval.

Gilly MacMillan - Spálená obloha


Na túto knihu som sa fakt tešila. Už dávno som si neprečítala žiadny thriller a tento mal vynikajúce hodnotenia. 

Zo začiatku to bolo skvelé, písané na štýl Zmizelej, ale hlavnou postavou je stratené dieťa a to hlavne na nás na ženy veľmi pôsobí. Skvelá zápletka, vykreslenie postáv. Bavilo ma to, bola som nadšená. Ale zhruba od polovice knihy, to všetko, čo bolo na začiatku knihy dobré, tak nejak vyšumelo a ja som sa pomaly musela nútiť, aby som ju dočítala. Kto to urobil som tušila pomaly skôr ako hlavná postava a prišlo mi to celé také nedotiahnuté. Akoby sama autorka to chcela mať čo najskôr z krku. Neviem.
Páčilo sa mi striedanie dejových línii a tiež, že záver nebol žiadny happy-end, ale pekne psychologicky vykreslený. Je skvelé vidieť, keď sa autor zamyslí, aké účinky by dané zážitky mohli mať na jednotlivých jedincov. Pre mňa ide bohužiaľ o príliš priemerný a predvídateľný titul.

Dorte Hansen - Starý kraj


Starý kraj, jedna z noviniek, ktorá u nás vyšla pod hlavičkou Nakladatelství Host je rodinným románom o živote na nemeckom vidieku. Aj keď na nás môže pôsobiť, že ide o ženský román, keďže jeho veľká časť sa zameriava práve na ženské hrdinky, nie je to tak. Ja by som ho skôr označila za rodinný román. Je to román o ľuďoch, vzťahoch, o jednej rodine, jazvách na duši a osobných démonoch, ktorých  druhá svetová vojna zanechala v tých, ktorí ju prežili.
Hoci je to autorkina prvotina, ide o vynikajúci a kvalitný titul, ktorého čítanie som si veľmi užila. Skrýva v sebe totiž zvláštne čaro, vďaka ktorému sa prenesiete do Starého kraja, medzi jeho ľudí a zrazu máte pocit, že sú to Vaši susedia, ktorých každý deň stretávate. Je to pocit spolupatričnosti, priateľstva, pohody a domova. Starý kraj je román, ktorý si určite musíte prečítať. Vrelo odporúčam.

Claire North - Prvních patnáct životů Harryho Augusta


Román so zaujímavým názvom a ešte zaujímavejšou anotáciou ma zaujal už na prvý pohľad. Predstavte si, že žijete svoj život stále dookola. Keď umriete, tak sa znovu narodíte, ale pamätáte si všetko, čo ste sa v minulom (či minulých) životoch dozvedeli, naučili, zažili. Ako budete žiť svoj život? Nezačnete sa časom nudiť? Tí istí rodičia, v každom živote tá istá výchova a podmienky. Tak takto presne žije Harry August. Narodí sa, žije, umrie a to všetko stále dokola. Stretáva ľudí, miluje, nenávidí, pátra, učí sa, žije a nudí sa. Román, ktorý sa zaoberá myšlienkou ľudskej moci. Čoho by sme boli schopní, keď vieme, že smrť nie je konečnou stanicou? Keď vieme, že máme nekonečne veľa času na vykonanie čohokoľvek si zaumienime. Chceli by sme zmeniť zavedený vývoj vecí, ich rád, alebo by sme si proste vychutnávali život a nič neriešili?
Zvláštna, tak trochu filozofická kniha, plná vedeckých diskusií a informácií, ktorá ma napriek môjmu očakávaniu bohužiaľ trochu nudila. Skvelá myšlienka, zvláštne spracovanie. Zápletka, ktorá miestami bola nad moje chápanie a so záverom, ktorý ma skôr sklamal, aj keď som ho čakala. Jedna z mála kníh poslednej doby, u ktorej som bola rada, že už končí.

Graham Masterton - Bílé kosti

¨
Ďalšia detektívna séria od Nakladatelství Host, ktorá sa podobne ako známa Trilógia z ostrova Lewis škótskeho Petra Maya odohráva na ostrove. Tentoraz ide o Írsko, ale atmosféra je veľmi podobná. Je tam sychravo, pochmúrno, s hlavnou postavou komisárkou sa život vôbec nemazlí, práve naopak celkom slušne jej nakladá. Nečakajte žiadnu príjemnú detektívku, toto je detektívka pre poriadne silné žalúdky a povahy. Je drsná, krvavá, depresívna a hororová. Okorenené to je írskymi legendami a mytológiou, ktoré celému príbehu prinášajú menší nádych mágie. A je len na Vás, či tomu uveríte. Každopádne sa pri čítaní tejto detektívky pripravte na poriadne silný zážitok, ktorý nemusí byť úplne pre každého. Mne sa pri jej čítaní ten môj párkrát otočil.

Ryan Gattis - Šest dní hnevu


Šesť dní od Ryana Gattisa (v originále All involved) opisuje šesť dní (hlavne rasovo motivovaných) nepokojov odohrávajúcich sa ako reakcia na výsledok jedného súdneho procesu v Los Angeles v roku 1992. Kniha je založená na skutočných udalostiach. Hoci ide o fiktívne príbehy, sú založené na reálnych udalostiach. Udalostiach, ktoré sa naozaj stali a pri čítaní ktorých Vás bude mraziť. Nie je  to príjemné čítanie, ale ide o veľmi kvalitné dielo. Titul, ktorý si neberie servítky a veľmi realisticky opisuje na príbehoch gangsterov, zdravotníkov, požiarnikov, policajtov, ale aj obyčajných ľudí, ktorí boli proste zmetení udalosťami týchto drsných dní. Udalosti, v ktorých v konečnom výsledku ani nešlo o ten súdny proces, ktorý bol iniciátorom, ale nastala doba, v ktorej bolo možné všetko, čo využili hlavne gangy na rabovanie a vybavovanie si účtov. Pretože zrazu tu bola príležitosť na pomstu bez kontroly a možného trestu. Keď mestský aparát zlyhá, spravodlivosť do rúk preberú tí najsilnejší. A to sa potom dejú veci. Drsné a veľmi kvalitné čítanie, ktoré nás donúti uvedomiť si, aká je krehká hranica, ktorá drží spoločnosť v určitých morálnych medziach a ako stačí občas málo a nastane panika a nezvládnuteľný chaos. A je príkladom toho, ako dlho niekedy trvá, kým sa znovu podarí nastoliť poriadok.

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.