Mrazivá italská noir detektivka

pátek 9. prosince 2016

V dnešní době je knižní trh přesycený detektivkami severských autorů a je jedno, zda ji napsal Nor, Švéd, Fin nebo Dán. Čtenáři si je oblíbili a vysloveně je vyhledávají. Pro mnohé se stali zosobněním kvality tohoto žánru. Já taky patřím mezi ty čtenáře, kteří mají detektivky v oblibě, a tak jsem jich přečetla fakt hodně. Ale postupem času se snažím v tomto žánru najít a vyzkoušet i něco jiného, nového, neokoukaného. A proto jsem měla radost, když jsem zjistila, že na naši knižní scénu přichází temná italská detektivka s noir prvky a mrazivou atmosférou - Bolest od Maurizia de Giovanniho odehrávající se ve fašistické Neapoli třicátých let minulého století.


Hlavním hrdinou této jedenáctidílné detektivní série je komisař Ricciardi, který má takovou atypickou vlastnost. Vidí totiž duchy. I když to nejsou duchové v pravém smyslu slova. Jde spíš o poslední chvíle násilně zemřelých bytostí. Komisař Ricciardi vidí jejich zubožený stav a slyší poslední slova, které vyslovili, cítí lásku, zklamání, zoufalství i bolest v té nejintenzivnější formě. Jde spíš o negativní energii, která přebývá po smrti. Každopádně to není nic příjemného a komisaře Ricciardiho to negativně ovlivnilo, ale naučil se s tím žít. V práci komisaře je to pro něho občas i výhodou. V detektivce Bolest s ním řešíme brutální vraždu světově proslulého tenora Arnalda Vezziho, kterého našli mrtvého v jeho šatně. Jde o neoblíbeného člověka a postupným vyšetřováním komisař zjišťuje, že je spíš problém najít někoho, kdo ho rád měl, a tak motiv na jeho vraždu mohl mít kdekdo. Pomůže ale komisaři k vyřešení případu pěvcova poslední slova, které slyší díky svému zvláštnímu nadání?
Maurizio de Giovanni je původním zaměstnáním bankéř žijící v Neapoli. Jeho úspěšná série s komisařem Ricciardim vznikla díky účasti v soutěži pro nové autory detektivek organizované italským Porsche. Do dnešního dne vyšlo v Itálii jedenáct volně na sebe navazujících dílů. Tyto romány měly úspěch, a tak je najdeme přeložené v angličtině, němčině, španělštině, katalánštině a teď nově i v češtině.
Tahounem celé detektivky je komisař, který vidí mrtvé. I mě titul Bolest díky tomu zaujal. A jsem ráda, že jsem po něm sáhla. Protože díky tomu se mi do rukou dostala detektivka, která je jiná, s mistrně vykreslenou temnou atmosférou fašistické Neapole. Moc se mi líbily popisy prostředí, města i celkového psychického rozpoložení člověka, který se díky svému zvláštnímu nadání vyčlenil na okraj společnosti a nikoho si k sobě nepustí. Ten pocit bolesti, samoty, zoufalství prostupuje všemi stránkami a dostane se vám pod kůži. Při čtení vás bude doslova mrazit. Líbilo se mi, že autor nic nepřeháněl a všechno dávkoval postupně a pomalu, čímž detektivka získala poklidný průběh a svým tempem mi připomínala moje oblíbené klasické britské detektivky ve stylu Agathy Christie. A tak tu najdeme postupné odhalování informací, vztahů, občasný vhled do soukromí komisaře Ricciardiho a hlavně neustálý pocit samoty člověka, což se autorovi mistrně povedlo vyjádřit na stránkách knihy.
Díky tomu, že kniha není moc tlustá, ji přečtete za chvílí a místy vám bude líto, že těch stran nemá víc. Pro mě šlo o velmi příjemné překvapení a samotný titul tak vnáší trochu svěžího větru na pole kriminálních románů. Autorovi se podařilo přijít s něčím novým, zajímavým a hlavně jiným, takže vtáhne každého milovníka detektivek. V této době to může být ideální dárek pod vánoční stromeček. A já už se teď těším na pokračování, protože s komisařem Riccardim se hrozně ráda znovu potkám.




 Autor: Maurizio de Giovanni
Názov: Bolest(2016)
Originál:Il senso del dolore: L´inverno del comissario Ricciardi (2007)
Vydalo: Nakladatelství Epocha
Počet stran: 192



Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.