Nadějný nováček na scéně české fantastiky

neděle 16. července 2017

Pamatuju si období, kdy jsem nečetla nic jiného než sci-fi a fantasy literaturu. Dospívala jsem a v tom období pro mě jiné knihy neexistovaly. Milovala jsem objevovat nové světy, schopnosti, sledovat pohnuté osudy hrdinů a jejich snahu zachránit svět i cestování napříč galaxiemi. Čím jsem ale byla starší, tím víc jsem začala sahat po jiných žánrech. Začaly mě přitahovat knihy, které psaly o reálnějších příbězích a lidských osudech. Ale vždy, když se mi do rukou dostane nějaký zajímavý sci-fi nebo fantasy titul, tak je to pro mě taková nostalgie a návrat ke kořenům. A protože sci-fi a fantasy už čtu velmi málo, tak si dávám záležet na výběru titulu, abych si to čtení užila s něčím kvalitním. Projekt Kronos jsem si domů odnesla ze stánku Nakladatelství Host na Světě knihy, protože mi byl doporučen. Byla jsem překvapená jeho tloušťkou, ale zároveň velmi zvědavá, co mi debut mladého českého autora dokáže nabídnout.


Česká fantastická scéna má svá známá jména. Kdykoliv sáhnu po jejich dílech,  je to pro mě vždy sázka na jistotu. U některých vím, že mě budou bavit, i kdyby beletrizovali telefonní seznam (Petr Heteša, Jiří Walker Procházka, Štěpán Kopřiva a tak dál), s jinými jsem si až tak moc nesedla, i když ostatní je vychvalují (Vilma Kadlečková například). Stále se ale točí v podstatě stejná jména, a proto jsem byla ráda, když stabilní vody české fantastiky rozčeřil zas jednou někdo nový.
Pavel Bareš přišel se sci-fi titulem Projekt Kronos, který já zařazuji do kategorie dystopických románů, protože se nacházíme ve světě, ve kterém po zničení nukleární válkou už zůstalo existovat jenom pár měst. A jedním z nich je Attiona City, město, které je dějištěm projektu Kronos. Díky některým hrdinům je to svým způsobem i young adult, akorát si tady odmyslete všechny ty otravné věci, které vás na YA štvaly a ponechte jen to dobré. Žádní otravní, ufňukaní hlavní hrdinové, nebo totálně přeslazená romantická linka, která se táhne celou knihou a neskutečně vás odvádí od toho hlavního. Pavlovi Barešovi se povedlo všem těmto věcem úspěšně vyvarovat, a tím si mě Projekt Kronos definitivně získal na svoji stranu.
Při čtení Projektu Kronos se nenechte odradit trochu komplikovanějším začátkem. Střídají se tam postavy, dějové linie, současnost s minulostí a i já jsem měla ze začátku ze všeho zmatek. Postupně si ale všechno sedlo na své místo a já jsem si čtení užívala. Jde o příběh města rozděleného na dvě základní části, prominentnější horní část a méně šťastný Downtown, ve kterém řádí záhadná epidemie, kvůli které umírají tisíce lidí. Do toho si přidejte lidi se zvláštními schopnostmi moct měnit město, tajnou organizaci, která má za úlohu tyto lidi eliminovat, třídní rozdíly, strach a mocenské boje, které vždy odnese někdo nevinný. Pavel Bareš přichází prostě na scénu s koktejlem s názvem Projekt Kronost složeným z těch nejlepších ingrediencí.
Líbilo se mi, že příběh netvořila jenom jedna jednoduchá linie, ale všechno bylo mnohem komplikovanější. Bylo to zamotané a i zdánlivě nesouvisející věci se časem sešly a my jsme začínali chápat souvislosti. Občas toho ale bylo i na mě moc a místy jsem musela přelistovat o pár stránek nazpátek, abych si ověřila, zda jsem si všechno správně zapamatovala. Dost mě občas mátlo, že nebylo jasné, zda se jedná o současnost nebo minulost. Prostě to není akční knížka, kterou rychle zhltnete, ale je potřeba u ní dávat i pozor, aby vám neunikly souvislosti. Je vidět, že autor si připravoval půdu pro další díly, a tak nic pořádně neprozradil, spíš nás čtenáře natahoval a vzbudil v nás neskutečnou zvědavost.
Postavy byly napsané jednoduše, ale zároveň úderně. Byly akční, každá měla za sebou nějakou minulost, svojí úlohu v příběhu. Nebyly zbytečně komplikované, ale ani nudné. Byly přesně takové, jaké měly být, sloužily příběhu a mně se líbily. Plnily své úlohy a nenimraly se zbytečně v sobě ani ve svém osudu. Díky tomu měl příběh ten správný spád.
Velmi zajímavě byly graficky zpracované začátky jednotlivých kapitol, byly to takové bonusy, které skvěle zpestřily děj. Jednalo se o útržky zpráv, novinových článků, rozhovorů, detaily, které nám dokreslily atmosféru a ukázaly nám některé věci z historie i současnosti z jiného úhlu pohledu.
Projekt Kronos byl pro mě neskutečně příjemným překvapením, neměla jsem od něho žádná přehnaná očekávání a dostala jsem pořádnou porci sci-fi, akce v kombinaci s násilím, tajemnem, mafií, smrtelnou epidemii, zajímavými postavami a tajnými organizacemi. Při čtení jsem si dokázala tento příběh představit i zfilmovaný. Čekala jsem, že na konci se příběh více uzavře, ale konec, který pro nás Pavel Bareš připravil, ve mně vyvolal velké množství otázek a neskutečně nutkavý pocit, že hned potřebuju další díl. Tak doufám Pavle, že ho už píšeš!


Název: Projekt Kronos
Autor: Pavel Bareš
Vydalo: Nakladatelství Host
Počet stran: 570




Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.