Varšava

úterý 3. dubna 2018



Varšava, hlavní město Polska, se na jeden víkend stala cílovou destinací pro mě a moji kamarádku, kde jsme se rozhodly strávit víkend a prozkoumat, co nám tohle zajímavé polské město může nabídnout k objevení. Nemůžu úplně říct, že by se u mě Polsko řadilo mezi místa, která musím navštívit, ale jak to tak většinou bývá, to, co máme obrazně za rohem, nás láká nejméně a dostaneme se tam nejpozději, i když za návštěvu rozhodně stojí . A tak se stalo, že třeba v Norsku jsem byla už dvakrát, ale v Polsku kromě pár hodin při čekání na trajekt do Švédska vůbec, a tak přišel ten nejvyšší čas to napravit.

Účastnice zájezdu a naše jediná společná fotka celého výletu - z hotelového výtahu cestou na večeři

S Varšavou se historie vůbec nemazala a je na ní vidět, jakými velikými změnami prošla.  Na začátku druhé světové války zde zasáhla nacistická okupace a bylo zničeno 10-15 % budov ve městě, zavřeny všechny vyšší vzdělávací instituce a několik set tisíc lidí židovského původu (odhadem asi 30 % populace) bylo nahnáno do tzv. Varšavského ghetta. To bylo nakonec zmasakrované a ke konci války byla Varšava Německem v průběhu tzv. varšavského povstání téměř srovnaná se zemí a bylo zničeno odhadem 85 % města včetně Starého města a Královského hradu, přičemž počet obětí se odhaduje na 800 000. Město bylo po druhé světové válce v podstatě postavené nanovo. Velká část původních domů byla nahrazena, zachovaly se jenom některé a třeba kostely byly znovu postavené v původním vzhledu. Největší dominantou a zároveň nejvyšší budovou města se stal Palác kultury a vědy, který byl vybudován jako dar národů Sovětského svazu polskému lidu a i když mně se hrozně líbí a přijde mi jako jedna z nejzajímavějších budov, co jsem kdy na svých cestách viděla, Poláci ji v oblibě vůbec nemají.

Palác kultury a vědy





Varšavu jsem si na víkend vybrala i proto, že jsem díky práci mohla využít bydlení v Mamaison residenci Diana, která se nachází v docházkové vzdálenosti od hlavního nádraží, takže jsme vůbec nemusely využívat varšavskou hromadní dopravu.
Strávily jsme tu prodloužený víkend a bylo to skvělé. Ještě pár dní před odjezdem z Prahy to vypadalo, že nám bude celý víkend pršet, ale naštěstí se to vybralo a nakonec nám z celého víkendu pršelo asi jenom jednu hodinu prvního dne dopoledne. Takže jsme si mohly užít město se vším všudy. Jak jsem říkala, díky dobré poloze našeho hotelu jsme všude chodily pěšky. Budu upřímná, Varšava  na první pohled nepůsobí dojmem hezkého města. Hlavně ne v tom historickém stylu, jako se mi třeba líbila v prosinci Budapešť. Aspoň to byl můj úplně první dojem z ní. Na Varšavě se prostě vyřádila historie a je to cítit i na tom městě, které je vybudované v chladném funkcionalistickém a industriálním stylu. Ale po dni, co jsme tam strávily, jsem zjistila, že se mi to město začíná líbit čím dál tím víc. Že se tam cítím dobře a nejraději bych se v něm toulala a objevovala jeho skrytá zákoutí ještě několik dní. Ty tři dny byly v konečném výsledku hrozně málo, protože ještě stále zůstala místa, která jsme nestihly navštívit.







Staré město Varšavy je moc hezké a klasicky, jako každé historické centrum města, plné turistů. Ale díky tomu, že já miluju toulat se uličkami a objevovat skrytá zákoutí měst, které nejsou až tak turisticky atraktivní, tak mě úplně nejvíc zaujala ta méně turisticky známá část města. Ta se nachází na opačné straně řeky než Staré Město a je to Praga. Jde o původní čtvrt, ve které nepotkáte hromady turistů, ale spíš domácí obyvatele a nasajete tu pravou domáckou varšavskou atmosféru. Kromě jiného tu třeba můžete obdivovat různě veliké grafity po barácích, které každým rokem vznikají v rámci akce, která se jmenuje Street Art Doping. Ta se koná ve Varšavě každoročně od roku 2009 a jejím cílem je vytvořit největší práce umělců z různých krajin ve veřejném prostoru. Stejně tak tu najdete třeba největší a zároveň nejstarší trh ve mestě Bazar Różyckiego( který existuje od 19. století a momentálně je ve vlastnictví původní rodiny, která ho zakládala)  nebo zrekonstruovanou postindustriální zónu s názvem Soho factory, která se stala domovem umění, galerií, designérů, stylistů a restaurací. V této oblasti se nachází i Neon muzeum, které bylo pro nás obě must see a rozhodně to stálo za to. Nejzajímavější byla rozhodně ulice Brzeska, ve jsme strávily fakt hodně času, protože v každém jednom podchodu a vnitrobloku bylo co obdivovat. 

Staré město







Areál Soho Factory


Muzeum neonů




Brzeska ulice







Grafity


 Bazar Różyckiego





Zatímco jsme první den chodily všude pěšky, ten další den jsme si půjčily kola. Stačila jednoduchá aplikace v telefonu a za pár zlotých jsme jezdily jedna radost. Varšava má skvěle přizpůsobenou síť cyklostezek, a tak jsem se díky kolům další den přesouvaly mnohem rychleji a viděly toho mnohem víc, než kdybychom chodily všude pěšky. Takže, když se chystáte do Varšavy, tuhle možnost přepravy po městě rozhodně doporučuju. Stojany s koly se nachází všude po městě a když pochopíte systém vracení kol do nich, což byl pro nás občas boj, tak vám nic nebrání užívat si Varšavu s větrem ve vlasech.





Samozřejmě jsme nejenom obdivovaly město, ale jako milovnice kafe a kaváren jsme si musely vyzkoušet i nějaké ty varšavské podniky. Protože zastávám zásadu, že když už jsem v nějakém městě, měla bych vyzkoušet něco domácího, zašly jsme si na večeři na tradiční polské pirožky a v jedné kavárně jsem dokonce vyzkoušela tradiční polskou rajčatovou polévku s rýží.
Mám tu pro vás i pár tipů na podniky, které jsme navštívily.  Mým největším favoritem se stala malá kavárna s názvem STOR, kterou jsme navštívily poslední večer našeho pobytu. Ta mě uchvátila takovým způsobem, že už teď vím, že když se sem někdy vrátím, tohle místo v žádném případě nevynechám.



 Maka i Woda












tradiční rajčatová polévka s rýží

Varšava je moc zajímavé město, na kterém je vidět a cítit, že se na něm historie výrazně podepsala. Je to město, které sice při prvním pohledu není hezké, ale já si nemůžu pomoct, když jsem odcházela, tak jsem si uvědomila, že se mi hrozně zalíbilo a ráda bych se sem ještě vrátila. Pořád mám seznam míst, budov a podniků, které jsem nestihla navštívit a slyšela jsem, že hlavně u řeky to v létě žije a to bych hrozně ráda někdy zažila.
A jestli uvažujete, zda Varšava stojí za návštěvu, tak podle mě rozhodně stojí. Na fotkách se můžete přesvědčit na fotkách, že je tam rozhodně co obdivovat.

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.